1.400 ton op zijn plek
Het is voor de inwoners van Elst in de gemeente Overbetuwe een oplossing: de spoortunnel in de Rijksweg. Het is de wens van het dorp en de ambitie van ProRail. Die komen in de onderdoorgang samen.
Senior-constructeur Frans Wouters is namens Omgevingsdienst Regio Arnhem betrokken bij dit project. “Ik controleer op constructieve veiligheid”, zegt Frans. “Dat doe ik voor gemeente Overbetuwe. Het was een hele beleving.”
ProRail wil de bewaakte overgangen in Nederland verminderen. Recent is een viaduct aangelegd voor de overgang 1e Weteringsewal en een fietsbrug voor de verbinding Schuytgraaf naar park Lingezegen. “Een laatste spoorovergang welke veel overlast veroorzaakt in Elst is de Rijksweg-Noord. Deze is minimaal vier keer per uur dicht voor treinen op twee sporen”, vertelt Frans Wouters. “Er wordt nu gewerkt aan een spooronderdoorgang in de vorm van een tunnel, waarvan ik de controle verzorgd heb. Omdat de trein maar een korte tijd buiten bedrijf mag zijn, is het dek van de tunnel circa 150 meter verderop gemaakt.”
Een weekend lag het treinverkeer stil. Dat was hard werken voor de aannemers en de mensen van ProRail. “Sporen weghalen, intrillen van damwanden, deels ontgraven, heien van palen, inrijden van het tunneldek, de sporen weer terugbrengen en testen. En het tunneldek op damwanden en palen leggen. Een hele klus.” Het inrijden van het 1.400 ton zware dek was spectaculair. “Met twee enorme Mammoet moovers met twintig assen en totaal 160 wielen is het dek naar zijn oplegging gereden. Een kleine jongensdroom om met zo’n onderstel te rijden.” Na dit drukke weekend wordt de tunnel verder ontgraven en de waterkelder, de tunnelvloer en de tunnelwanden gemaakt. Hierna moeten de vloeren en wanden van de hellende toegangen worden gemaakt. “Dan is Elst weer een obstakel kwijt.”